Szántó András kultúrtörténeti eszmefuttatásai

Mélyenszántó

SZÁGULDÓ ÉTTERMEK

GASZTRONÓMIA A VONATON ÉS A VONATOK MELLETT

2017. február 16. - Yanagida

etkkocsi_1900_nyugatipu_kism.jpg

A napokban érkezett egy jó barátom külföldről vonattal, és beszélgetve az utazásáról eszembe jutottak a „régi szép idők”. Amikor még nagyon szívesen utazgattam szerte az országban, élveztem a vonatozást, mert közben tudtam olvasni, akár dolgozni is (felkészülni előadásokra, tervezni feladatokat stb.). Legszívesebben a szegedi és a pécsi utakra emlékszem, a 80-as években nagyon gyakran jártam oda kollégáimmal. Természetesen beültünk az induláskor az étkező kocsiba és Szegeden úgy kellett bennünket kirobbantani onnan. Csodálatos szalonnás rántottákat ettünk, sörözgettünk és kávézgattunk, sokat beszélgettünk - szóval elvoltunk. Ismertük jól a pincéreket, szinte törzsvendégek voltunk, mint egy kávéházban.

Sajnos, ennek a világnak vége, a 90-es években már csak büfé-kocsik voltak (egyik fele rendes ülőpados-csomagtartós utazótér, másik része kis büfének volt kialakítva). Itt is sok ismerőst szereztünk, de 2 óra álldogálás után kicsit kókadtabban szálltunk le Szegeden a vonatról. Ezekről az emlékekről mindenesetre eszembe jutott megint az a „régi jó világ”, amikor a vonat (a MÁV) nem szitokszó volt, hanem az utazás izgalmát és a „száguldó gasztronómia” örömét jelentette.

bufekocshatvaniallomason_kism.jpg

Büfékocsi a hatvani pályaudvaron 1910 körül

Most ebből a mesevilágból csak pillanatképeket szeretnék felvillantani, mivel a restik, az étkezőkocsik, az Orient Express és az Utasellátó történetét sokan megírták már. Sőt a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó (ipari) Múzeumban kiállítás is volt 2008-ban az Utasellátó vállalat 60. évfordulóján. Ez a vállalat nekem is közeli élményt jelentett, mert személyes jó barátom volt Kodolányi Feri bácsi (akkor még „bácsiztam” a korkülönbség miatt). Feri bácsi szerelmese volt az utas ellátás, a Vállalat, és a gasztronómia történetének. Ő szerkesztette évekig a cég saját újságját és sok cikket is írt ebbe a lapba. Rengeteg dokumentumot, fotót őrzött a múltról – nem tudom mi lett ezekkel. Arra viszont pontosan emlékszem, hogy Feri bácsi ismerte az ország összes állomási restijét, büféjét, az étkező- és büfé-kocsikat, természetesen az ott dolgozókkal együtt.

etk_kocsiban_salzburgnal_kism.jpg

Az étkezőkocsik születése

A vasút kitalálásával nagy lendületet kapott a közlekedés fejlődése. Egyre nagyobb távolságokra eljutottak az emberek – a lovas kocsikhoz képest sokkal rövidebb idő alatt. Az USA vasútjai hamarosan elértek New Yorktól a nyugati óceán-partig, de ez az utazás már több napig tartott ekkor született meg egy sokat utazó nagyvállalkozó ötlete – a Hálókocsi. George PULLMAN (1831 New York – 1897. Chicago) úr megterveztette mérnökeivel azokat a vagonokat, melyekben a hosszabb utazásokat pihenve, alvás közben lehetett elintézni. Először egytermes kocsik voltak lehajtható, ággyá átalakítható ülésekkel, majd az igényesebbek számára a családi fülkés (később fürdőszobás, dolgozóhelyes) vagonok.

Nagyon gyorsan ezután gondoskodni kellett a hosszú vonalak utasainak éttermi ellátásáról, ezért kezdetben a Hálókocsi társaságok csináltatták meg az első Étkező kocsikat is. Természetesen a terített asztalokhoz, italpultokhoz konyhát is kellett „ragasztani”, ahol képzett szakács gondoskodott a válogatott finomságokról. Ezek a megoldások nem maradhattak meg csak az USA-ban és Kanadában – Európa nagyon gyorsan átvette és követte a divatot. Az utazás vonatokon egyre népszerűbbé vált, tehát jövedelmező vállalkozásnak bizonyult az utasok etetése-itatása, amiért szívesen fizettek az emberek, különösen magasabb színvonalú szolgáltatásokért. A vasúthoz kapcsolódó vendéglátás a 19. század végére – 20. század elejére egyre nagyobb iparággá vált. A vasútállomások igényesen berendezett, és minőségi szolgáltatást nyújtó restijei mellett stabil- és mozgó büfék jelentek meg, de egy hálókocsi kalauz, vagy étkezőkocsi szakács, pincér munkáért (a MÁV-nál „nyugdíjas” állásért) nagyon meg kellett küzdeni.

etk_kocsi_horvath_3_kism.jpg

etk_kocsi_horvath_4_kism.jpg

Horváth Béla hálókocsi-kalauz a 30-as években - az étkezőkocsiban, és a vagon előtt a kollégáival.

A „restik”, azaz a vasúti Restaurantok minőségét leginkább Krúdy Gyula írásaival szokták minősíteni. Novelláiban sokszor megjelenik a „vidéki úr”, aki Budapestig, onnan Győrig, vagy akár Makóig képes volt utazgatni egy jó ebéd kedvéért (nyilván maga az író is megtette ezt a saját örömére, meg az élmények gyűjtése érdekében!).

nyugati_kivul_kism.jpg

A Nyugati pályaudvar étterme. Látszik, hogy 1910 körül még külön bejárata volt az utcáról - nem csak az állomáson keresztül. A következő képen az étterem bérlőjének "minta-asztala", ahol kínálatát bemutatta az utazó közönségnek:

nyugati_schuster_bemutatoasztal_kism.jpg

Szolgáltató cégek, utasellátó vállalatok

Kialakultak a szolgáltató vállalatok, országonként sokszor több cég is versenyzett az utasok kegyeiért. Angliában vasúti vonalanként, illetve országrészenként voltak szolgáltatók (pl. Bornemouth Belle – All Pullman! vagy a Liner Northern Belle – a „Great Rail Cruise” stb.). És természetesen az Orient Express, melynek történetéről tucatnyi könyv és több ezer írás jelent már meg; a világ különösen Agatha Christie egyik legnépszerűbb krimijéből ismeri. A legfontosabb a történetében az, hogy Magyarország, és Budapest mindig fontos állomás volt.

agathaorient_borito.jpg

Hosszas tervezgetések, a krími és balkáni háborúskodások után végül 1889-ben jött létre az első közvetlen vasúti összeköttetés Nyugat-Európa és Konstantinápoly (a mai Isztambul) között, Budapest - Belgrád - Szófián keresztül. Közben egy belga bankár Georges Nagelmackers amerikai mintára – díszítésben és belső berendezésükben azokat felülmúlva! - megszervezte az első európai hálókocsi és étkezőkocsi társaságot 1872-ben Nemzetközi Vasúti Hálókocsi Társság néven (Compagnie Internationale des Wagons-Lits). Nagelmackers nagy álma az Európát teljesen átszelő Orient expressz volt. 1882-ben tartották az első próbautat „Train Eclaire” (Villámvonat) elnevezéssel Párizs és Bécs között.

plakatwagonlits_1898_kism.jpg

Az 1350 km-es utat 27 óra 57 perc alatt tette meg a nevéhez méltó kísérleti expressz.
A sikeren felbuzdulva 1883, június 5-én elindult Párizsból az első Orient Express Konstantinápoly felé. Ekkor még csak a Bukarest – Ruszcsuk - Várna vasútvonal készült el, Várnától Konstantinápolyig hajóval kellett az utat megtenni.
Az Orient expressz luxusvonat volt, csak I. osztályú jegyet lehetett váltani. (Az első utasok költsége 457 aranyfrank + 20 % az ellátásért - volt a teljes vonalra, ez akkor is horribilis tételnek számított.)

etk_kocsi1898_kism.jpg

A magyar szakaszon 689 km hosszban eleinte teljesen az Osztrák Vasúttársaság vonalain közlekedett, Keleti-expressz elnevezéssel. Később, amikor 1888-an elkészült a Belgrád-Szófián keresztül vezető közvetlen útvonal, belépett a MÁV által a konvenciók alapján 1884-ben épített Budapest – Zimony - Belgrád vasútvonal 359 km hosszban. Innen kezdve az Orient expressz útvonala Budapesten kettévált Belgrád és Bukarest felé, így összesen 1048 km hosszban közlekedett magyar területen, ez a teljes útvonalnak körülbelül egyharmada.

etlapkulso_1907_kism.jpg

Ezt a kis menetrend-füzetet a magyar szakaszon adták az utasoknak.

Németországban később, a 20. század elején alakult a MITROPA társaság – ennek utódján én is utaztam egyszer az NDK-ba a Budapest – Drezda – Berlin vonalon. A határig magyar étkezőkocsival és személyzettel, majd németekkel.
A második világháború meglehetősen átalakította Európa cégeit, de az Orient Express feltámadt nosztalgia-vonatként, Budapesten azonban az évi 40-50 útból csak 4 alkalommal áll meg.

nyugatikerthelyiseg_kism.jpg

A Nyugati Pályaudvar éttermének kerthelyisége 1908-ban.

Magyarországon a MÁV régebbi, felújított vagonjaiból alakult az Utasellátó Nemzeti Vállalat 1948-ban. A háló- és étkezőkocsik kihasználtsága azonban egyre csökkent, a Vállalat tevékenységének mind nagyobb részét jelentették a „szárazföldi” éttermek, állomási büfék és a mozgóárusok. A szakma végét jelentette az, amikor az Utasellátó felállította az első automatáit néhány vonat és autóbusz pályaudvaron (de lehet, hogy ez csak az én véleményem?).
Manapság a cég visszakerült a MÁV, azaz a MÁV-START vállalat égisze alá, és néhány nemzetközi járatán újra üzemeltet saját személyzettel melegkonyhás étkezőkocsikat.

utaselregetlap_arakkal_kism.jpg

utaselreggelietlap_kism.jpg

A poszt szövege szerzői jogvédelem alatt áll. Az itt szereplő képek eredeti példányai a szerző tulajdonában vannak!!!

A bejegyzés trackback címe:

https://melyenszanto.blog.hu/api/trackback/id/tr6012266528

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hidegen indít, melegen rúg 2017.02.20. 11:43:58

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. A Heti sajtó nagyja komolyan adja. Csak az nem szűri ki belőle a lényeget, ki rá se sandít az alkoholra, pedig a látszat esélyt kínál a csalásra. Most? Ugye nem! Hétszentség'17/7 2017. 02. 13. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2017.02.16. 19:58:50

A mai napig szeretek a 15:14 kor Párkányból induló vonattal hazajönni Pestre, enni nem szoktam, de a Gambrinus sör (1,5 Euro) miatt szívesen beülök az egyébként kulturált étkezőkocsiba.

ZoltánVarga 2017.02.16. 22:14:55

@Árpa Jankó: Akkor nyilván nem az utasellátó étkezőkocsijába ül be,hanem a csehekhez...:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2017.02.17. 11:42:11

Figyelitek, hogy a Nyugati pályaudvart ábrázoló képeslapon még baloldali közlekedés van..?

Kaland-Játék-Kockázat · http://kjkk.blog.hu 2017.02.18. 23:33:12

1941-ben tértünk át a jobb oldali közlekedésre.

NaVi1203 2017.02.19. 11:15:05

A CIWL nem csak az Orient Expresszel képviseltette magát Magyarországon, ők üzemeltették az étkezőkocsikat a MÁV nemzetközi járatain. Sőt, még egy időben a Budapest-Bécs hajójáratokon is ők üzemeltették az éttermeket. Az Utasellátó valójában a CIWL-től vette át a stafétabotot, első kocsijai és a személyzet egy része is onnan jött. A CIWL-nek egy hatalmas javító/logisztikai központja volt közel Ferihegyhez, ennek pár épülete még ma is megvan. Valószínüleg sok magyar beszállítójuk volt, az étkészleteikhez pl a Zsolnay gyár és Hüttl Tivadar is beszállított.

Rollende Landstrasse 2017.02.19. 12:31:22

Étkezőkocsik, pincérrel és melegkonyhával még 2000 után is közlekedtek. Ha jól emlékszem, 2008 körül állt le a belföldi kiszolgálás.

@Árpa Jankó: Érdemes kipróbálni a cseh étkezőkocsi konyháját! Nem fagyasztott félkész alapanyagból dolgoznak, hanem rendes konyhát vezetnek. Egy hónapja a prágai húsleves nagymama-módra meg a szaftos húsgombós knédlivel meg egy üdító 10 euro alatt volt. Párkányig kényelmesen megebédeltem. Ja, és lehet kártyával fizetni. Ehhez képest a Prága-Budapest viszonylatban közlekedő Utasellátó kocsi fagyasztott rántott szelete 3500 forintért erős lehúzás.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2017.08.31. 03:27:22

@Rollende Landstrasse: Nem jól emlékszik, 2012-ben szüntették meg a belföldi ICkben a szolgáltatást. 2008-tól sokáig volt Prémium illetve VIP bérletkártyám, akkortájt váltam törzsvendéggé és a szolgáltatás vergődését kellett végig élnem - megismerkedve a személyzet helyzetével is.

Yanagida 2017.08.31. 05:56:53

@újember: Köszönöm a kiegészítést!!!

Rollende Landstrasse 2017.08.31. 16:04:10

@újember: Igaza van, és még magamat is pontosítanom kell. 2007-ben az ütemes menetrend bevezetésekor vették le a Budapest - Szeged IC vonatokról az étezőkocsit, nekem ez jelentette a rendszeres használat végét.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2017.09.02. 15:03:10

Érdekes példa a szegedi viszonylat. Általában legjobb nekünk, utasoknak a kiszámítható, rugalmas ütemes menetrend, ott viszont nagy előrelépés mellett visszalépést is hozott: a különálló IC vonatok megszűnését, mivel az infra adottságok miatt azon a vonalon nem fér el.
Az ún. hibrid vonat vállalható kompromisszum, de sok esetben átmeneti megoldásnak tekintendő, míg nem áll rendelkezésre a megfelelő infrastruktúra, melyen minden vonatnem leközlekedtethető. Nyilván nem teljes értékű InterCity szolgáltatás, túl sok helyen áll meg, mégis a komfort egy részét nyújtja. Normális szolgáltatás mellett megélne a hibrid vonaton is egy étkező.

A cseh étteremkocsikat magam is kedvelem. A 10 eurós irányár inkább az akciós időszakokban állja meg a helyét, de teljes áron is százszor különb az Utasellátó utóbbi szintjénél.